مقدمه ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی
پلیاستیشن همراه یا پی اس پی (مخفف PlayStation Portable) نوعی کنسول دستی همراه است که در سال 2004 (1383) رونمایی شد. با گذشت سالها بازیهای این کنسول برای شبیهسازهای پی اس پی که قابل نصب بر روی اندروید، ویندوز و آیاواس بود نیز منتشر شد. حال در این مقاله توضیح میدهیم که چگونه می توان ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی را به سادگی انجام داد. پس با ما همراه باشید.
آموزش ویدیوئی کامل ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی
در این ویدیو، آموزش صفر تا صد ادیت تکسچرهای بازی PSP داده شده است. شما با دیدن این ویدیو و یا خواندن مطالب همین مطلب به راحتی می توانید کیفیت بازی های خود را افزایش دهید.
قدم اول در ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی
برای شروع شما به شبیه ساز پی اس پی و یک برنامه برای ویرایش عکس نیاز دارید. فرقی نمیکند که بخواهید در موبایل و یا در کامپیوتر ویرایش کنید.
⚡ابتدا وارد “تنظیمات بازی” (انگلیسی: settings) میشوید و سپس به بخش “کنترلها” (انگلیسی: controls) بروید. حال وارد بخش “تنظیمات کنترل” (انگلیسی: control mapping) شوید.
در این بخش میتوانید هر دستور را مختص به یک دکمه کنید که بیشتر برای شبیهساز پی اس پی در ویندوز به کار میرود. اینجا شما باید کمی پایین بروید و به دنبال دو نوشتهٔ Texture dumping و Texture replacement بگردید. حال با زدن گزینهٔ «به علاوه»، یک دکمه را از کیبورد انتخاب کنید. در تلفنهای همراه چون کیبورد فیزیکی وجود ندارد شما میتوانید از دکمههای کم و زیاد کردن صدا استفاده کنید.
توجه کنید در بعضی نسخههای شبیهساز ممکن است دو نوشته Texture dumping و Texture replacement وجود نداشته باشد. برای رفع این مشکل از نسخه طلایی شبیهساز پی اس پی (PPSSPP Gold) استفاده کنید.
قدم دوم: وارد شدن به بازی و اجرای دستورات
پس از انتخاب دکمههای مربوط به آن دو دستور، وقت آن است که وارد بازی دلخواه بشوید. بعد از ورود به بازی سعی کنید به مکانی بروید که میخواهید بافت آن را ویرایش کنید. برای این کار بهتر است به آن نقطه متمرکز شوید.
حال باید دکمهای که برای دستور Texture dumping انتخاب کردهاید را فشار دهید تا نوشتهٔ Texture will now” be saved to your storage.” در بالای صفحه ظاهر شود.
در ابتدا بازی ممکن است به کندی اجرا شود یا حتی هنگ کند. ولی این حالت طبیعی است چون با این کار بافتهای آن نقطه از بازی که قابل دیدن است، به صورت فایل با فرمت png در پوشهای ذخیره خواهد شد.
پس از مدت کوتاهی دوباره همان دکمهٔ دستور Texture dumping را بفشارید تا “Texture saving was disabled.” در بالای صفحه نوشته شده و ذخیرهسازی بافتها متوقف شود.
در ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی به این نکته توجه داشته باشید که هرچه به نقطه موردنظر متمرکزتر باشید، عمل ذخیرهسازی بافتها سریعتر است. این نکته را هم در نظر داشته باشید، هر چیزی که در صفحهنمایش دیده می شود، می تواند ذخیره گردد.
قدم سوم: محل ذخیرهسازی بافتها و ویرایش آنها
به طور معمول بافتها در داخل پوشه TEXTURES، که خود در پوشه PSP قرار دارد ذخیره میشود. شما با یک جستجو میتوانید آن را پیدا کنید.
پس از اقدامات انجام شده اگر وارد پوشه TEXTURES شوید پوشهای با نامی کوتاه خواهید دید که معمولاً شامل عدد و حروف انگلیسی است. در داخل آن پوشه، پوشه new قرار دارد و داخل پوشه new تعداد زیادی فایل با فرمت png (عکس) و نامهای عجیب مشاهده میکنید که همان بافتهای بازی هستند.
این عکسها گاهی اوقات ممکن است به هزاران عکس برسد. (ولی اگر همانطور که توضیح داده شد روی یک نقطه متمرکز شوید، تا فقط بافتهای یک نقطه کوچک ذخیره میشود و در نتیجه با تعداد فایل کمتری مواجه خواهید شد.)
به طور معمول در ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی برای بیشتر بافتها، چندین بافت وجود داد. آن بافتی که اندازه تصویر بزرگتری داشته باشد بافت اصلی است و بقیه بافتها مربوط به لود (بارگیری) آن است. برای پیدا کردن بافتهای اصلی پیشنهاد می کنم ترتیب فایلها را بر اساس اندازه بگذارید.
پس از پیدا کردن بافت موردنظر، میتوانید آن را به هر شکلی که میخواهید ویرایش کنید. باز هم تأکید میشود که فرقی نمیکند در موبایل و یا کامپیوتر این کار را انجام دهید.
بعد از ویرایش بافت یا بافتها، باید عکس ها را به پوشهٔ بیرونی new انتقال بدهید (مثلا برای من نام پوشه “ULUS10041” است). حتماً به مکان انتقال دقت کنید تا مشکلی پیش نیاید.
💎اگر به دنبال این هستید که با دوستان خود GTA SA بازی کنید و از کنار هم بودن لذت ببرید حتما مطلب ساخت سرور رایگان GTA SA به صورت آنلاین را مشاهده نمایید.
قدم چهارم: ورود دوباره به بازی
حال وارد بازی شوید و اگر همچنان برنامه شبیهساز درحال اجرا بود، آن را ببندید یا از گزینه “خروج به منو” (انگلیسی: Exit to menu) استفاده کنید و سپس وارد شوید.
اکنون اگر در بازی به همان نقطه که ذخیرهسازی بافتها را شروع کردهاید بروید میبینید که بافتهای آن مکان تغییر کرده است. اگر تغییر نکرده بود ابتدا دکمهای که دستور Texture replacement را به آن دادهاید فشار دهید تا نوشته “Texture replacement is enabled” در بالای صفحه، نمایش داده شود. اگر تغییری در آن بافت ایجاد نشد سه علت دارد:
- شما بافت لود (بارگیری) که بافت اصلی محسوب نمیشود را ویرایش کردهاید. برای رفع این مشکل دوباره بافت موردنظر را ویرایش کنید.
- بافتهای ویرایش شده را به مسیر اشتباه منتقل کردهاید. برای رفع این مشکل دوباره مسیر را چک کنید.
- هنگام ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی ، شبیهساز پی اس پی درحال اجرا بوده و شما آن را نبسته اید یا از بازی خارج نشده اید.
نکات مهم در ادیت تکسچرهای بازی پی اس پی
- همانطور که گفته شد در حین ویرایش بافت، برنامهٔ شبیهساز پی اس پی را ببندید.
- هرگونه تغییر در بافت و سایز آن مجاز است به شرطی که در حین اجرای بازی این کار را انجام ندهید.
- در نام و فرمت بافتها هیچ تغییری ایجاد نکنید.
- بافتهای ویرایش شده فقط و فقط مخصوص همان نسخه از بازی است. نام نسخه بازی همان نامی است که بر روی پوشهای که در TEXTURES ساخته شده نوشته است. (مثلا نام نسخه بازی من ULUS10041 است)
صحبتهای پایانی
این روش سادهٔ ویرایش بافتهای بازیهای پی اس پی فقط یکی از روشهای این عمل است. شما میتوانید برای طیف وسیعی از اینگونه بازیها، بافت جدید بسازید و کیفیت بازی را تا حدودی بالا ببرید.
🚩 ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :
آیا شرکتی بوده که تمامی تسکچرهارو تغییر داده باشه؟؟ و بتونه کیفیت بازی رو بیشتر کنه!
سلام
آیا این آموزش برای تمام دستگاه های psp قابل انجام هستش یا فقط یک مدل خاص رو ساپورت میکنه؟
بله همه رو ساپورت میکنه
سلام چه برنامه ی اندرویدی میتونی تکسچرارو ادیت بزنه
سلام دوست عزیز، نرم افزارهای فتوادیتور و پیکس آرت توی اندروید گزینه های مناسبی هستن.