بازی های جهان باز (open world) یکی از محبوب ترین بازی ها محسوب می شوند. به طوری که خیلی از بازی سازان نسخه جدید بازی های خود را به این سبک تغییر می دهند یا درباره بازی های جهان باز می سازند. اما اخیرا با کاهش کیفیت روبرو شده ایم. اما چرا ؟ چرا در گذشته ای نه چندان دور این بازی ها جزو بهترین ها بودند اما الان همه به این بازی ها شک دارند و احتمال می دهند که این بازی ها خوب از آب در نیایند؟ در این مطلب ما به شما کامل توضیح می دهیم که چرا بازی های جهان باز در حال افت کیفیت می باشند.
بازی های جهان باز چه ویژگی دارند ؟
در ابتدا باید بفهمیم که بازی های جهان باز اصلا یعنی چه ؟
همان طور که در مطلب انواع سبک بازی ها توضیح دادیم ، بازی های جهان باز به بازی هایی گفته می شوند که داستان خطی را دنبال می کنند اما مراحل در یک نقشه بزرگ پخش شده اند. حالا بازیکن می تواند به جستجو در این نقشه بزرگ بپردازد و هر زمان که بخواهد به دنبال مراحل برود.
البته مراحل می توانند به ترتیب باز شوند یا همگی از قبل باز باشند. این موضوع به خود بازی بستگی دارد.
تاریخچه بازی های جهان باز
بازی های جهان باز در ابتدا خیلی کم بودند و معروف نبودند. زیرا قدرت سخت افزاری پلتفرم ها این توانایی را نداشت که بتواند یک محیط بزرگ را درجا پردازش کند. البته محبوبیت بازی های فایتینگ و پلتفرمی نیز بر روی این کار تاثیر داشتند. زیرا در آن زمان 90 درصد بازی جزو این پنج دسته قرار میگرفتند و هیچ شرکتی سراغ دیگر سبک ها نمی رفت :
- اکشن و ماجراجویی
- فایتینگ
- رول پلینگ
- استراتژیک
- پلتفرمی
با عرضه کنسول پلی استیشن 1 بازی ها سه بعدی شدند و نسل جدید بازی ها به وجود آمد. در آن زمان در بعضی از بازی ها می توانستیم جهان باز بودن را مشاهده کنیم. مانند بازی درایور. اما با عرضه کنسول پلی استیشن 2 همه چیز تغییر کرد.
همچنین این مطلب را نیز بخوانید: 10 تا از پر فروش ترین کنسول های تاریخ ؛ موفق ترین ها را بشناسید !
بازی GTA 3 ، اولین بازی جهان باز معروف دنیا
فرنچایز GTA در ابتدا بازی های خود را دو بعدی می ساخت و زاویه دوربین از بالای کاراکتر بود. جی تی ای یک و دو گرفتار همین موضوع بودند. این بازی ها فروش داشتند اما به اندازه ای نبود که بتوانند به معروفیت بزرگی دست یابند. اما هنگامی که پلی استیشن 2 عرضه شد ، سازندگان نسخه سوم بازی را عرضه کردند که زاویه دوربین سوم شخص شده بود و بازی سه بعدی بود و محیط بسیار بزرگ تر شد. این بازی به موفقیت بالایی رسید که سبب شد راکستار بازی های دیگری نیز به همین سبک بسازد.
بازی gta san andreas یکی دیگر از بازی های موفق این شرکت بود. این بازی با فروش 27 میلیون نسخه توانست پر فروش ترین بازی پلی استیشن 2 شود. این بازی پا را فراتر گذاشته بود و آزادی عمل بیشتری به بازکنان می داد.
نقشه بزرگتر ، وسایل نقلیه گوناگون و شخصی سازی با جزئیات کاراکتر از ویژگی های بازی GTA San Andreas بود. یک بازی جهان باز بی نقص.
عرضه بازی GTA V ، دومین بازی پر فروش دنیا
راکستار در سال 2013 نسخه جدید فرنچایز gta را عرضه کرد. در آن زمان راکستار تبدیل به شرکت بزرگی شده بود و هیچ کسی توانایی رقابت با این شرکت را نداشت. بازی GTA V به جای یک کاراکتر 3 کاراکتر قابل بازی داشت که شما می توانستید در هر زمان بین این کاراکتر ها سوییچ کنید. همچنین شخصیت پردازی خوب و داستان عالی ، گرافیک بالا و مراحل متنوع باعث شد که این بازی به فروش بالایی دست یابد و تبدیل به پر فروش ترین بازی این شرکت شود.
همچنین این شرکت بازی Red Dead Redemption 2 را عرضه کرد که برای خود شاهکاری بود. تا بحال که همه چیز خوب پیش رفته است. پس چرا بازی های جهان باز در حال از دست دادن کیفیت خود هستند ؟
افت کیفیت بازی های جهان باز
ما کل تاریخچه این سبک بازی را به شما گفتیم که در نهایت به این قسمت برسیم. چرا روز به روز این بازی ها کیفیت خود را از دست می دهند ؟ دلیل شرکت راکستار است ! الان شاید با خودتان بگویید که چطور این شرکت که مسئول ساخت یکی از پر فروش ترین بازی های دنیا می باشد و باعث شد کل دنیا ارزش این سبک بازی ها را بدانند ، سبب کاهش کیفیت بازی های اوپن ورد می باشد؟ در ادامه بیشتر توضیح می دهیم.
شرکت راکستار بعد از عرضه GTA V به غیر از بازی Red Dead Redemption 2 بازی دیگری را عرضه نکرد. زیرا به موفقیت خود رسیده بود. این شرکت درآمد خود را با آپدیت کردن بخش آنلاین بازی های خود در می آورد و البته برای جذب بازیکنان بیشتر به این بخش ، هر زمان که کنسول جدیدی می آمد همان GTA V را برای آن کنسول دوباره عرضه می کرد. این روش برای این شرکت بسیار درآمد زا بود اما بعد از مدتی پلیر ها کم کم از این سیاست راکستار خسته شدند و بازی جدیدی می خواستند اما خبری نبود.
عرضه بازی های بی کیفیت درباره بازی های جهان باز
در عوض شرکت های بازی سازی دیگری مانند یوبی سافت فرصت را غنیمت شمردند و نسخه جدید بازی های خود را با سبکی متفاوت یعنی جهان باز عرضه کردند. درست است که این شرکت در ساخت این بازی ها تجربه دارد (سری فارکرای) اما نتوانست نسخه های جدید فرنچایز اساسینز کرید را به خوبی در بیاورد.
نسخه های قدیمی اساسینز کرید شاهکار بودند اما نسخه های جدید کیفیت خود را از دست دادند. زیرا این بازی ها مپ خیلی بزرگی دارند اما کیفیت خوبی ندارند. از آنجایی که این شرکت نمی توانست مثل راکستار هر سه و یا چهار سال بازی های خود را عرضه کند ، مجبور بود که بازی ها را هر چه سریعتر به اتمام برساند. برای همین مپ بازی ها قسمت های تکراری داشتند که اصلا برای پلیر هایی که گشت و گذار را دوست داشتند خوب نبود.
نکته دیگر درباره بازی های جهان باز اساسینز کرید این بود که این بازی ها دارای لول بودند و شما نمی توانستید با دشمن های لول بالاتر بجنگید. پس در نتیجه مجبور بودید که به سراغ ماموریت های فرعی بروید. ماموریت های فرعی زیادی تو مپ پخش شده بود اما همه مرحله ها و ماموریت های فرعی مثل هم بودند و فرقی نداشتند.
اشتباه شرکت های بازی سازی
فرنچایز اساسینز کرید یکی از معروف ترین فرنچایز های گیم می باشد. برای همین نسخه بعدی این سری هر چیزی که باشد ، سود خود را می برد. با سود بردن این شرکت ، دیگر استودیو ها نیز همین اشتباه را تکرار کردند. به طوری که امروزه می توانیم بازی های جهان باز زیادی را ببینیم که با شکست مواجه شده اند.